STOPPA
SKITSNACKET

För att stoppa skitsnacket behöver vi först belysa vilket snack som kan uppstå i killarnas omklädningsrum.

STOPPA SKITSNACKET

2017

Tidplan
Form
  • Kampanj
Parter
  • Nōberu of Sweden
  • Beyond Communication
Fokus
  • Opinionsbildning

För att ta ställning för jämställdhet valde Nõberu of Sweden att låta sin egen kampanj handla om Locker Room Talk. Med hård yta, fula ord och en landslagsspelare kunde vi ta det hela vägen till Sveriges största medier, Fotbollsgalan och Zlatans nya pris för att belysa om hur skitsnacket faktiskt kan låta i landets omklädningsrum. Nõberu of Sweden gick till kommunikationsbyrån Beyond med ett önskemål: gör vår höstkampanj, men låt den nystartade organisationen Locker Room Talk stå i centrum.

SPELA MED LJUD
Stäng ×

Under 2017 omvandlades LRT till en ideell organisation och behövde nu stöd att kunna bedriva vår verksamhet. Nõberu of Sweden ville bidra med uppmärksamhet kring hur skitsnacket kan låta i landets omklädningsrummet. Där så föddes konceptet Stoppa skitsnacket, en hård yta med kärnfullt innehåll. Utifrån konceptet gjorde vi annonser och en film med landslagsspelaren Jimmy Durmaz, och tillhörande pressreleaser.

Efter en vecka hade filmen setts av över en halv miljon människor i olika sociala medier, samtidigt som Locker Room Talk syntes i allt från DN och Aftonbladet till SVT och TV4. På Fotbollsgalan den 19 november valde Zlatan Ibrahimovic Locker Room Talk som första mottagare av det nya priset Number10, med en prissumma på en miljon kronor.

Kampanjen har bland annat belönats Guld i kategorin ”Årets non-profitkampanj” i Spinn – Sveriges största PR-tävling. Juryns motivering ”Om man ska vinna årets non-profit ska man inte snacka skit.” Sedan kampanjen har ’’Stoppa Skitsnacket’’ tagit en självklar plats i Locker Room Talk:s identitet med fokus på att belysa hur utmaningar kan ta sig uttryck inom idrottens värld.

“Snacket stannar inte i omklädningsrummet. Det följer med ut i samhället och skapar skeva värderingar.”

Jimmy Durmaz

STOPPA SKITSNACKET

Läs mer om kampanjen kring stoppa skitsnacket.

Läs mer om kampanjen ›
durmaz_bg2.jpeg